Architecten en ontwikkelaars zijn vooral bezig met het neerzetten van een gebouw. Hoe dat uiteindelijk moet worden ontmanteld, mag het sloopbedrijf tegen die tijd uitzoeken. De vraag van deze aflevering: hebben we in Nederland behoefte aan demontabele gebouwen? Maarten Bouwhuis en co-host Maarten de Gruyter spreken met Menno Rubbens van architectenbureau Cepezed.
Het tijdelijke gebouw van de rechtbank in Amsterdam wordt verplaatst en krijgt in Enschede een nieuw bestaan als bedrijfsverzamelgebouw. Menno merkt op dat de term “tijdelijk gebouw” in feite onjuist is. Het is geen tijdelijk gebouw, maar een permanent gebouw dat op die plek tijdelijk als rechtbank fungeert. Kenmerkend voor deze werkwijze is dat het gebouw zodanig is ontworpen dat het makkelijk te demonteren is. “Dat lijkt een open deur, maar op deze manier behoudt het zijn restwaarde. Het wordt in hapklare brokken aangevoerd en ter plekke gemonteerd. Niets wordt gestort of chemisch verbonden. Het is generiek ontworpen zodat het in een latere fase met dezelfde onderdelen een andere functie kan vervullen. Groot voordeel is de duurzaamheid: met dit gebouw is 2.000 ton CO₂ bespaard, en door het op een andere locatie te hergebruiken begin je daar in feite met een negatieve CO₂ balans.”
Demontabele gebouwen in Nederland
Er wordt op meer plaatsen in Nederland demontabel gebouwd. Zo staat er in het sportcentrum Papendal een judohal die daar tien jaar blijft staan. Dorrie Eilers, directeur van Neptunus Structures, vertelt dat er op Schiphol een tijdelijke passagiersterminal is neergezet. Ook hebben zij een tijdelijk perscentrum geplaatst waar de rechtszaak over de MH17 wordt gehouden. “De vraag naar demontabele panden groeit. Het grote voordeel is de snelheid, zowel in de bouw als in het vergunningentraject. Daarnaast hoeft de opdrachtgever geen grote investeringen te doen. Die nemen wij voor onze rekening en verhuren de panden in een leaseconstructie.”
Beperkte CO₂-uitstoot
Menno benoemd dat Cepezed bezig is een gevangenisziekenhuis in Scheveningen te ontwikkelen. “De grootste uitdaging was de stikstofbeperking, want deze locatie ligt naast een Natura2000 gebied. Het grote voordeel van deze manier van werken is niet zozeer de tijdelijkheid, maar de manier waarop wordt gebouwd. Door de geprefabriceerde elementen op elektrische trailers aan te voeren en middels droogbouw ter plekke te monteren, beperk je de CO₂ uitstoot tot een minimum. Dat is met traditionele bouwmethoden onmogelijk te realiseren.”
Vastgoedfinanciering bij Mogelijk
Met een projectfinanciering van Mogelijk financiert u de aankoop, transformatie, nieuwbouw, verbouw of herontwikkeling van een object. Bent u benieuwd of wij uw object kunnen financieren? Doe vrijblijvend de quickscan en ontvang ons voorstel.
Huurprijs berekenen?
Weet u nog niet precies wat de waarde is van het vastgoed en vraagt u zich af wat een reële huurwaarde kan zijn voor het pand, inclusief WWS punten? Vraag dan hier gratis en vrijblijvend een property-scan aan. De informatie heeft u vervolgens binnen vijf minuten in uw mailbox.
Luister de hele podcast