Minder eigen inbreng, minder onderhoud en ook minder kans op leegstand. Dat klinkt natuurlijk superinteressant, maar is het ook reëel? De vraag van deze week: loont het om te beleggen in parkeerruimtes? Maarten Bouwhuis en co-host Maarten de Gruyter spreken met Matthieu Dekkers van Dekfordt, een bedrijf dat beleggingen in parkeervastgoed initieert. Hoe rendabel is die inleg op de lange termijn?
Matthieu legt uit dat beleggers in parkeervastgoed eigenaar zijn van een deel van de parkeervoorziening. De panden worden langdurig verhuurd aan bedrijven als bijvoorbeeld Interparking, waardoor er sprake is van een stabiele kasstroom. Het exploitatierisico ligt dus bij de huurders. Het directe rendement voor de belegger is 5 à 6%, en door de waardestijging komt daar nog 1 à 2% bij. “Investeren in een parkeergarage is passief beleggen. Je hebt een huurcontract en je belegt in vastgoed dat relatief weinig onderhoud nodig heeft en ook geen leegstand kent. Ook al staat er geen auto in de garage, de huur wordt opgebracht door de Q-Parks.”
Luister de hele podcast
Minder auto’s in de stad?
“Veel steden streven ernaar om het parkeren op straat terug te dringen en de zoekbewegingen in de stad te verminderen. Groen wordt steeds belangrijker, en auto’s passen moeilijk in dat beeld. Het gevolg hiervan is dat parkeervoorzieningen een steeds belangrijker rol gaan spelen. “Auto’s moeten toch ergens parkeren,” aldus Matthieu. Daar valt wel wat op af te dingen, vindt Vincent Taapken van stadsontwikkelaar New Industries. Hij is een fanatiek tegenstander van binnenstedelijke parkeergarages. “Je moet naar zo’n parkeergarage toe rijden, en dat levert overlast op: slechte luchtkwaliteit en veel geluid en gevaar voor voetgangers en fietsers. Je staat in de file om er te komen, en vervolgens betaal je een heel hoog tarief. Het wordt dus steeds minder aantrekkelijk om daar te gaan parkeren, en in de toekomst zal deze behoefte verdwijnen.”
Parkeergarages onmisbaar
Er is een ontwikkeling gaande waarbij de jonge generatie bewust kiest voor een andere manier van mobiliteit. Dit wordt mogelijk gemaakt door de opkomst van de elektrische fiets, en misschien worden ook de stepjes in Nederland ooit toegestaan. Wat voor invloed heeft dit voor de parkeerbehoefte van de consument? “Mensen uit de buitenwijken laten de auto staan als ze naar de binnenstad gaan en pakken de fiets. Maar mensen van buiten hebben die mogelijkheid niet. De gemeenten zouden graag zien dat die mensen met het openbaar vervoer komen, maar dat openbaar vervoer wordt sterk geïdealiseerd. Het is een waanzinnig kostbaar instrument om mensen te vervoeren en het duurt drie keer zo lang om met overstappen de stad binnen te komen. Parkeergarages blijven mijns inziens onmisbaar.”
Mogelijk voor u
Mogelijk financiert zakelijk vastgoed in heel Nederland; van grote stad tot kleine kern. Wilt u geld lenen voor de aankoop van zakelijk vastgoed of wilt u geld uitlenen met veel zekerheden en een aantrekkelijke rente? Bij ons is het mogelijk. Lees hier verder.