Veelgestelde vragen
Ondernemers
Hoe werkt het aanvraagproces?
Hoe verloopt een aanvraag van een vastgoedfinanciering bij Mogelijk?
De aanvraag start met een quickscan via onze site. Op basis daarvan hoort de aanvrager binnen twee werkdagen welke leensom haalbaar is op het te financieren pand. Daarna bekijken we de meest recente financiële informatie en gegevens met betrekking tot het vastgoed en nodigen we de aanvrager uit voor een kennismakingsgesprek waarin de verschillende financieringsvormen worden doorgesproken. Verloopt de kennismaking voor beide partijen positief, dan brengen we tijdens het gesprek direct een offerte uit.
U kunt bij Mogelijk rechtstreeks gefinancierd worden door een investeerder, vanuit een van de Mogelijk Zakelijke Hypotheken Fondsen of via institutionele financiering. Als u rechtstreeks gefinancierd wordt door een investeerder dan stellen we, nadat u de offerte heeft getekend, een informatiememorandum (ook wel investeringsaanbieding) op met de relevante gegevens over het object en u als aanvrager. Iedere dinsdag om 9 uur worden de financieringsaanvragen gepubliceerd op onze website, waarna één van onze investeerders kan aangeven of hij wil financieren. Uw aanvraag wordt niet op ons platform gepubliceerd als u gefinancierd wordt vanuit het Mogelijk Zakelijke Hypotheken Fonds of vanuit de institutionele lijn.
Hoe werkt het aanvragen van een zakelijke hypotheek?
De snelste route naar een zakelijke hypotheek is het doen van een quickscan. Mogelijk doet een korte beoordeling op het te financieren vastgoed. Gekeken wordt onder andere naar kwaliteit, alternatieve aanwendbaarheid, ligging, zakelijkheid en de waarde van de leensom in verhouding tot de waarde van het object. U als aanvrager hoort binnen twee werkdage of en welke leensom haalbaar is op het te financieren object. Dit gebeurt per e-mail.
Mogelijk beoordeelt uw financiële positie. Wij nodigen u uit voor een persoonlijk kennismakingsgesprek. Voor het gesprek verzoeken wij u een aantal documenten aan te leveren, zoals meest recente jaarrekening, IB-aangifte en WOZ-beschikking. Daarbij vragen wij u zich online te identificeren middels een Onfido-link. Het gesprek is een vast onderdeel van ons offertetraject. Wij vinden het belangrijk om u als aanvrager te kennen en uit te leggen wie Mogelijk is. Verloopt deze kennismaking voor beide partijen positief, dan brengt Mogelijk direct een offerte uit. De inhoud van de offerte wordt meteen tijdens het gesprek met u doorgenomen. U kunt bij Mogelijk rechtstreeks gefinancierd worden door een investeerder, vanuit een van de Mogelijk Zakelijke Hypotheken Fondsen of via institutionele financiering.
Welke informatie moet ik als aanvrager aan Mogelijk verstrekken?
Om uw aanvraag in behandeling te kunnen nemen, ontvangen we ter voorbereiding van het gesprek van u als aanvrager graag het volgende, indien van toepassing op uw situatie:
- Informatie van het te financieren vastgoed
- Eventuele huurovereenkomsten
- De meest recente IB-aangifte
- Jaarrekening
- Legitimatie, zijnde paspoort of ID-kaart (geen rijbewijs)
- Uittreksel KvK
- Indien sprake van een entititeit met meer dan één aandeelhouder, dan een UBO-verklaring
- Herkomst Vermogen
Wat zijn de kosten voor mij als aanvrager?
Indien de hypotheek tot stand komt, brengt Mogelijk Vastgoedfinancieringen een aantal kosten in rekening, eenmalig en maandelijks. Eenmalig wordt afsluitprovisie in rekening gebracht. Dit is vrijgesteld van BTW. De afsluitprovisie wordt voldaan via de notaris bij het passeren van de hypotheekakte.
Administratiekosten worden maandelijks geïncasseerd, tegelijkertijd met de betaling van rente en eventuele aflossing. De administratiekosten worden jaarlijks geindexeerd, conform het CPI alle bestedingen. Voor de administratiekosten geldt 21% BTW.
Voor de actuele kosten voor onze financieringslijnen, klik hier.
Is financiering van nieuwbouw mogelijk?
Ja, Mogelijk financiert uitsluitend zakelijk onroerend goed, ook nieuwbouw en projectontwikkeling en transformatie. De financiering van een eigen woning is niet toegestaan. Binnen het team van Mogelijk is gedegen kennis van projectontwikkeling aanwezig. Vaak is er behoefte aan een bouwdepot, dit wordt ingecalculeerd en meegefinancierd.
NB: voor recreatief vastgoed op Curaçao en Bonaire is alleen financiering van bestaande bouw mogelijk.
Ik heb een bouwdepot in mijn financiering. Hoe dien ik facturen in?
De procedure voor het indienen van facturen voor het bouwdepot is als volgt:
- U tekent de factuur voor akkoord
- U mailt de getekende factuur naar beheer@mogelijk.nl met het verzoek de factuur te laten betalen door de financier
- Mogelijk mailt de factuur naar uw investeerder met het verzoek de gelden over te maken naar Stichting derdengelden GoCredible (onze aangesloten betaalinstelling voor de rechtstreekse financiering)
- Stichting derdengelden GoCredible betaalt direct na ontvangst de gelden door aan de geldnemer
- U betaalt de aannemer en stuurt het betalingsbewijs binnen 48 uur naar beheer@mogelijk.nl
- De betaling is op het eerstvolgend maandoverzicht zichtbaar
- Het bouwdepot is direct rentedragend na passeren bij de notaris.
Meer weten over de financieringsmogelijkheden?
Hoeveel kan ik lenen?
Afhankelijk van de financieringswensen zijn er meerdere financieringsproducten die Mogelijk biedt. Klik hier voor een overzicht van de voorwaarden van de diverse lijnen, incl. de kosten en de Loan-to- Value.
Hoe lopen de betaalstromen?
Bij het aangaan van een financiering, ontstaan er diverse geldstromen. Mogelijk hanteert de allerhoogste veiligheidstandaarden als het gaat om betalingsverkeer.
Voor onze rechtreekse financieringslijn werken wij samen met een betaaldienstverlener. De naam van deze betaaldienstverlener is GoCredible. U heeft in het dagelijks leven vaker te maken met betaaldienstverleners, bijvoorbeeld als u online een aankoop doet.
Wanneer u geld leent bij Mogelijk dan wordt aan het einde van iedere maand de rente en aflossing van uw rekening geïncasseerd. Op uw afschrift ziet u staan: “Derdengelden GoCredible voor Mogelijk".
Het werken met een betaaldienstverlener is een vereiste van de Autoriteit Financiële Markten. Uw veiligheid wordt hiermee verder geborgd doordat:
- de betaaldienstverlener een vergunning heeft van De Nederlandse Bank
- er een extra check op de geldstromen wordt gedaan om fraude te voorkomen
- de geldstromen volledig afgeschermd zijn van de bedrijfsvoering van Mogelijk
Wat is GoCredible?
Voor onze rechtreekse financieringslijn werken wij samen met een betaaldienstverlener. De naam van deze betaaldienstverlener is GoCredible. U heeft in het dagelijks leven vaker te maken met betaaldienstverleners, bijvoorbeeld als u online een aankoop doet.
Wanneer u geld leent bij Mogelijk dan wordt aan het einde van iedere maand de rente en aflossing van uw rekening geïncasseerd. Op uw afschrift ziet u staan: “Derdengelden GoCredible voor Mogelijk".
Het werken met een betaaldienstverlener is een vereiste van de Autoriteit Financiële Markten. Uw veiligheid wordt hiermee verder geborgd doordat:
- de betaaldienstverlener een vergunning heeft van De Nederlandse Bank
- er een extra check op de geldstromen wordt gedaan om fraude te voorkomen
- de geldstromen volledig afgeschermd zijn van de bedrijfsvoering van Mogelijk
Is er een limietbedrag voor lenen?
U kunt een zakelijk pand laten financieren met een leensom vanaf € 50.000. Afhankelijk van uw financieringsbehoefte kunnen wij middels onze verschillende financieringslijnen zowel kleinere als hele grote leensommen financieren.
Waarom moet ik in privé meetekenen?
Bij het verstrekken van een hypothecaire lening bij Mogelijk is de betrokkenheid van u als ondernemer van groot belang. Naast het feit dat u een substantiële eigen bijdrage inbrengt, tekent u in principe altijd ‘in privé’ mee in de hypothecaire overeenkomst. Naast uw eigen inbreng bent u ook privé aan te spreken indien er zakelijk geen rente- en aflossingsbetalingen meer worden gedaan. Bij een Loan-to-Value onder 50% is het wel of niet in privé meetekenen bespreekbaar.
Heb ik een taxatierapport nodig?
In sommige gevallen heeft u een taxatierapport nodig. Dit is altijd zo bij de Verhuurhypotheek en soms bij de Ondernemershypotheek, wanneer deze gefinancierd wordt vanuit een fonds of institutioneel. Hier vindt u een overzicht van taxateurs waar wij graag mee werken.
Ik heb een financiering bij Mogelijk. Moet ik ieder jaar opnieuw mijn jaarcijfers weer indienen?
Nee, dat hoeft niet. Bij Mogelijk levert u bij uw aanvraag eenmalig uw jaarcijfers en/of IB aangifte aan. Dat hoeft niet ieder jaar opnieuw. Wanneer u uw lening zou willen verlengen na einde van de looptijd, vraagt Mogelijk opnieuw uw recente cijfers op om u een nieuw passend voorstel te kunnen doen.
Hoe werkt boetevrij aflossen?
Wordt u rechtstreeks gefinancierd door een private investeerder, dan mag u, tenzij specifiek anders met u is overeengekomen, de lening altijd boetevrij en zonder kosten geheel of gedeeltelijk vervroegd aflossen. Aflossen kan wanneer het bedrag minimaal 10% van de oorspronkelijke hoofdsom betreft en voor aflossen geldt een aankondigingstermijn van 3 kalendermaanden.
Boetevrij extra aflossen werkt als volgt:
-
U stuurt een mail naar beheer@mogelijk.nl met de melding dat u een extra aflossing wil doen. In deze mail geeft u ook aan welk bedrag u extra wil aflossen en wanneer.
-
De gedeeltelijke vervroegde aflossing kan met een minimum van 10% van de oorspronkelijke leensom.
-
Voor financieringen die verstrekt zijn tot medio 2023 geldt voor een vervroegde gedeeltelijke aflossing eenheden van minimaal € 1.000 of € 5.000. Dit kunt u terug vinden in uw hypotheekakte of offerte. U kunt ons hier altijd even over bellen als u twijfelt, dan kijken wij het even voor u na.
-
U maakt de extra aflossing op een rentevervaldag conform de betalingsinstructie die u ontvangt. Wij storten de aflossing één-op-één door naar de investeerder.
-
De aflossing is op het daaropvolgende maandoverzicht vermeld.
Het kan zijn dat wij u na de aankondiging vragen om de herkomst van de middelen.
Wordt uw zakelijke hypotheek gefinancierd vanuit het Mogelijk Zakelijke Hypotheken Fonds, dan kunt u niet tussentijds boetevrij aflossen. Datzelfde gelft voor financiering vanuit de Institutionele lijn.
Indien de aflossing via de notaris verloopt omdat het object verkocht wordt, geherfinancierd wordt of omdat er een deelroyement nodig is, dan is het proces als volgt:
-
De notaris dient bij Mogelijk een verzoek in met daarin een royementsvolmacht op naam van de investeerder.
-
De notaris stuurt het verzoek tot geheel of gedeeltelijk aflossen naar beheer@mogelijk.nl.
-
Bij het geheel of gedeeltelijk aflossen van de lening hanteren wij - met betrekking tot de rente - een opzegtermijn van drie kalendermaanden, vanaf het moment dat Mogelijk het verzoek van de notaris heeft ontvangen. De rente wordt berekend tot de laatste dag van de derde kalendermaand.
-
Na het passeren van de akte wordt de hypotheek uitgeschreven uit het kadaster.
Geeft Mogelijk advies aan haar klanten?
Geeft Mogelijk advies aan klanten?
Nee, Mogelijk geeft geen advies aan klanten. Indien ons om advies wordt gevraagd, verwijzen wij altijd door naar een van de intermediairs waarmee wij samenwerken of uw financieel adviseur.
Waarom geeft Mogelijk geen advies?
Mogelijk geeft geen advies, dit om onafhankelijkheid te bewaren en belangenconflicten te voorkomen. We richten ons op transparantie en samenwerking met professionele intermediairs.
Wie zijn de intermediairs waar Mogelijk mee samenwerkt?
Mogelijk werkt samen met een breed netwerk aan onafhankelijke intermediairs die gespecialiseerd zijn in verschillende financiële en juridische diensten. Deze intermediairs kunnen onze klanten van deskundig advies voorzien. Kijkt u vooral in uw eigen omgeving naar een passende adviseur met specialisatie op vastgoedgebied.
Wat zijn de voordelen van het werken met een intermediair?
Intermediairs bieden gespecialiseerde kennis en kunnen op maat gemaakt advies geven dat aansluit bij de specifieke behoeften van de klant. Door samen te werken met intermediairs, zorgen wij ervoor dat onze klanten de best mogelijke ondersteuning krijgen zonder belangenconflicten.
Wat doet Mogelijk met gegevensbeheer?
Wat doet Mogelijk met mijn gegevens?
Wij bieden een non-bancaire manier van het financieren van zakelijk vastgoed. Daarbij koppelen we in basis ondernemers die hun vastgoed willen laten financieren, aan private investeerders. Dit kan rechtstreeks of via het Mogelijk Zakelijke Hypotheken Fonds. Om in het geval van rechtstreekse investering investeerders serieus te laten overwegen om financier te worden, zijn bepaalde gegevens nodig om te delen. Het betreft informatie over het pand, uw achtergrond als ondernemer en uw financiële positie. Deze informatie delen wij geïnteresseerde investeerders. Wij doen dit zorgvuldig. Het delen van deze gegevens is essentieel voor het welslagen van uw financiering. In het geval van een financiering vanuit het Mogelijk Zakelijke Hypotheken Fonds blijft uw informatie anoniem voor onze fondsbeleggers.
Lees hier ons privacybeleid.
Wanneer is een LEI-code nodig?
Wat is een LEI-code?
Een LEI-code is een Legal Entity Identifier, een wereldwijd unieke code waarmee ondernemingen geïdentificeerd worden. U kunt het zien als een internationaal KVK-nummer.
Meer over informatie over LEI-codes vind je hier.