Compliance; zorgvuldig omgaan met personen, gegevens en geld
Met de aanstelling van Daniel Vergne als Manager Risk & Compliance brengt Mogelijk een aantal belangrijke onderwerpen op het niveau dat past bij de gegroeide organisatie. "We maken ons klaar voor de laatste stappen van scale-up naar volwassenheid", vertelt Daniel. "Een heel bijzondere fase om aan bij te mogen dragen."
“Bij ‘Risk’ kunnen we ons van alles voorstellen. Investeerders gaan heel bewust met risico’s om en weten dat er bij Mogelijk veel gedaan wordt om extra zekerheden in te bouwen”, weet Daniel. “Compliance klinkt wat ingewikkelder en heeft misschien een negatieve associatie met formuliertjes en vervelende regels. Maar het is eigenlijk niet meer en niet minder dan voldoen aan de wet en aan je eigen beleidsregels. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Zorgvuldig omgaan met personen, hun gegevens en hun geld. Daar kan niemand op tegen zijn toch?”
Wat de grootbanken doen
“Ik zit nu zo’n 13 jaar in de wereld van MKB-financiering. Dat is een hele leuke, energieke sector en het is belangrijk dat het MKB voldoende financieringsmogelijkheden heeft om te kunnen ondernemen.” Daniel zag in zijn carrière zowel grootbanken als fintech-bedrijven van binnen en kan daardoor goed duiden wat de verschillen zijn. “Het contact tussen bank en klant is met het verdwijnen van loketten en klantmanagers veel minder geworden. Natuurlijk is er behoefte aan digitale producten, maar uiteindelijk wil een klant ook nog een persoon kunnen spreken als dat nodig is. Wel is het de banken gelukt hun systemen zo in te richten dat ze aan alle wettelijke eisen – en dat zijn er nogal wat – kunnen voldoen. Daarom zit 80% van de klanten nog gewoon bij een grootbank, het vertrouwen in de bank is hoog.”
Oplossingen voor echte problemen
“Andersom zijn fintech-bedrijven juist heel goed in het faciliteren van de klantreis”, vervolgt Daniel. “Met fijne apps, handige platforms en prettige websites, maar ook met de mogelijkheid iemand persoonlijk te spreken.” Toch overleven veel fintech-bedrijven de start-up fase niet of zijn ze lange tijd verliesgevend. Daniel: “Veel fintech-start-ups hebben een technisch vernuftig product waarvoor zij klandizie gaan zoeken. Dat is een beetje ‘oplossing zoekt probleem’-benadering. Bij Mogelijk was dat duidelijk anders; zij startten vanuit een probleem – ondernemers die geen zakelijke hypotheek konden krijgen – en zochten daarvoor een oplossing dat ze vervolgens met veel technisch vernuft organiseerden. Daardoor kreeg Mogelijk direct voldoende schaal om vanaf het begin winstgevend te zijn.”
Nieuwe wetgeving in aantocht
Terug naar compliance en wetgeving. Dient een fintech-bedrijf aan dezelfde regels te voldoen als de bank? “Om te beginnen zijn er voor een fintech minder regels”, weet Daniel. “Dat lijkt handig, maar het biedt ook ruimte voor ‘cowboys’ die voor het snelle geld gaan en het minder nauw nemen met zorgvuldig handelen naar hun klanten toe. Dat schaadt de reputatie van de sector. Daarom heeft de sector ook gelobbyd voor een duidelijke set basisregels bij de Nederlandse toezichthouder. Uiteindelijk kwam er Europese wetgeving voor Crowdfunding Service Providers (ECSP). Keerzijde was wel dat de sector fors meer regels kreeg dan waar ze om gevraagd hadden. De voorgenomen ingang van de vergunningsplicht per november ’22 is mede daardoor verschoven naar november ’23. Maar het komt er dus wel aan.”
Voldoen aan regels én snelheid en gemak bewaken
En dus maakt ook Mogelijk zich klaar om te voldoen aan strengere regelgeving. “In de praktijk zal dat betekenen dat we iets meer gegevens nodig hebben van onze klanten”, vertelt Daniel. “Tegelijkertijd willen we bij Mogelijk snelheid en gemak én een prettige klantreis overeind houden. Daar ligt dus een uitdaging waar we de komende tijd mee aan de slag gaan. Zo hebben we onlangs de investeerderstoets online gezet waarmee investeerders in een paar muisklikken kunnen aangeven of zij ervaren zijn of niet. Dat is een van de vereisten in de nieuwe wetgeving.”
Ook wanneer er meer gegevens nodig zijn, kan het toch hand in hand gaan met gemak en snelheid. “In Nederland hebben we gelukkig goede digitale systemen die we kunnen benutten om – met toestemming van de klant – veel van de gegevens al ergens vandaan te halen. En daar komt de ‘tech’-kracht van fintech om de hoek. Wat als we het zo kunnen regelen dat gegevens geautomatiseerd klaar komen te staan in een inlogomgeving zodat de klant het alleen hoeft te controleren en bevestigen? Dan blijven we weg van het invullen van eindeloos veel formuliertjes en houden we de snelheid en gemak erin.”
Integriteit
“Compliance is overigens meer dan alleen voldoen aan wet- en regelgeving”, voegt Daniel toe. “Het is ook het naleven van je eigen bedrijfsregels. Oftewel: doen wat je belooft te doen, integriteit. En dat is natuurlijk cruciaal voor het fatsoenlijk en zorgvuldig omgaan met klanten en hun gelden. Om Warren Buffet te citeren: “There are three things in hiring people that you should look for: integrity, intelligence, and energy. If the person doesn’t have the first … the latter two will kill you. Wat dat betreft zie ik dat bij Mogelijk de echt juiste mensen zitten.”
Stap naar volwassenheid
Compliance is niet alleen belangrijk voor de individuele klantrelatie, het is ook cruciaal voor Mogelijk om de volgende stap te zetten: van scale-up naar volwassenheid. “Het is heel bijzonder om bij een organisatie te werken die die stap weet te gaan zetten”, vindt Daniel. “Wanneer je bijna zeven jaar heel consistent weet te opereren en kunt laten zien dat je voldoet aan de eisen, dan komt het moment dat je ‘erbij’ gaat horen. Dat je een partij bent waar andere, grote partijen mee samen willen werken. Mogelijk is hard op weg naar die volwassenheid. Daarin is het meer dan ooit belangrijk alles goed te regelen. Ik merk dat de hele organisatie dat beseft en daar vol overtuiging aan werkt. Dat is heel mooi om te zien.”
Vasthouden aan de filosofie
Verliest Mogelijk in de stap naar volwassenheid niet datgene dat haar speciaal maakt? “Er zal echt wel wat veranderen in praktische zin. Maar wanneer je vasthoudt aan je filosofie, je bij de klanten blijft nagaan of je nog op één lijn zit en of je nog steeds een oplossing levert waar klanten behoefte aan hebben, dan komt het goed.”
Deel dit artikel: