Mogelijk een baanbrekend businessmodel? Dacht het wel!

Mogelijk een baanbrekend businessmodel? Dacht het wel!

Maarten Rövekamp - partner bij Mogelijk. Afgelopen vrijdag had ik het genoegen te gast te zijn bij de BNR podcast ‘Baanbrekende Businessmodellen’. Een eer natuurlijk om Mogelijk onder die categorie te mogen scharen. Naast presentator John van Schagen zat ook Patrick van der Pijl aan tafel. Hij is gerenommeerd businessmodelstrateeg en weet als geen ander wat een businessmodel maakt of kraakt.

Terughoudend

Van der Pijl deelde zijn teleurstellende ervaring toen hij financiering zocht voor een renovatie van een pand voor zijn onderneming. Maar liefst 9 weken zat hij in onzekerheid, de bank - die hem al 10 jaar kende - bleef maar oude jaarrekeningen en andere zaken opvragen. Banken zijn terughouden als het gaat om financieringen van bedragen onder de €10 miljoen, laat staan eentje van € 500.000,-.  Het voorbeeld dat van der Pijl aanhaalde, sluit aan bij mijn eigen ervaring en was 5 jaar geleden precies de reden om Mogelijk op te richten. Nu, 5 jaar later en meer dan een half miljard aan verstrekte leningen verder, kunnen we wel stellen dat we antwoord bieden op een grote financieringsbehoefte in de markt.

Volume, snelheid en transparantie

Als businessmodelstrateeg weet Van der Pijl nog wat verklaringen te noemen die ten grondslag liggen aan het succes van Mogelijk. Te beginnen met volume: zowel aan de kant van aanvragers als aan de kant van investeerders hebben we inmiddels een mooi volume weten op te bouwen. Wekelijks kunnen we 30 tot 40 proposities aanbieden aan ons netwerk van 1.850 relaties. Dankzij dit volume kan het systeem draaien. Andere factoren zijn eenvoud, snelheid en transparantie. Dankzij een uitgekiend automatiseringsproces kan Mogelijk binnen enkele seconden de waarde van een object verifiëren. Daarmee kunnen we heel snel het ‘kaf van het koren’ scheiden. Ook voor de investeerders is het proces heel eenvoudig, snel en transparant; op dinsdag 9:00 verschijnen de proposities, vanaf 11:00 kan men ze claimen of er een optie op nemen. Van der Pijl vergelijkt dit met de eenvoud en de transparantie die ook een platform als Uber biedt: je ziet direct hoe snel je van A naar B kunt en wat het je kost. Van der Pijl: “Die eenvoud die Mogelijk biedt maakt hopelijk dat er meer ondernemers de stap durven zetten om vastgoed aan te kopen en hun ondernemersdroom waar te maken”. Daar kan ik het natuurlijk alleen maar hartgrondig mee eens zijn en is precies waar Mogelijk voor staat.

Betrouwbaarheid

Een laatste, maar niet onbelangrijke factor is volgens Van der Pijl ook betrouwbaarheid. Al heel belangrijk voor ‘eenvoudige’ diensten als een taxirit, cruciaal wanneer het om grote bedragen geld gaat. Ook wat dat betreft scoort Mogelijk hoge ogen. Het persoonlijk gesprek met aanvragers, de zekerheid van het eerste recht op hypotheek en de overname van crediteurenrisico zijn allemaal zaken die zowel investeerders als aanvragers een hoge mate van zekerheid en vertrouwen bieden.

Dus: is Mogelijk een ‘Baanbrekende Businessmodel’? Ik dacht het wel! 

Luister de podcast

We helpen u graag verder

Ik wil lenen

Sluit een zakelijke hypotheek af

  • Boetevrij aflossen
  • Onderpand belangrijker dan uw jaarrekening
  • Snelle realisatie
  • Lage aflossing

Ja, ik wil een zakelijke hypotheek

Ik wil geld uitlenen

met veel zekerheden en aantrekkelijke rente

  • 6% - 7,75% rendement per jaar
  • Eerste recht van hypotheek
  • Eigen inbreng van de debiteur
  • Vastgoed als veilig onderpand

Ik wil geld uitlenen

Of kom naar één van onze kennissessies.

Totaal gefinancierd:
€ 
Aantal gefinancierde objecten:
U kent ons o.a. van:
Terug naar het overzicht

HomeBlogMogelijk een baanbrekend businessmodel? Dacht h...