Hoe vindt de Spar nieuwe locaties?

Hoe vindt de Spar nieuwe locaties?

Locatie, locatie, locatie. Elke retailer weet waar het in z'n vak echt om draait. Bij SPAR gebruiken ze een data-dashboard voor het lokaliseren van nieuwe verkooppunten.

Met 13.000 verkooppunten in bijna 50 landen is SPAR één van de grootste foodretailers ter wereld. In Nederland telt het bedrijf ongeveer 470 locaties. Als het aan de top ligt, gaat dat aantal de komende jaren fors omhoog. “De strategie van SPAR is dat wij plekken zoeken waar we wat aan kunnen toevoegen,” legt Christian Koopmans uit. “Wij kunnen heel gedifferentieerde winkels neerzetten. We kunnen zowel in een universiteit als in een pompstation een winkel neerzetten die voldoet aan de behoeften van dat moment op die locatie. Daarvoor moet je de locatie goed begrijpen en het assortiment daarop afstemmen.”

Luister de hele podcast

Spar winkels en verkooppunten

Christian maakt een onderscheid tussen winkels en verkooppunten. “Winkels hebben traditioneel een voordeur en een medewerker. Verkooppunten hoeven niet gekoppeld te zijn aan een voordeur en een fysieke winkel. Het kan ook een vendingmachine zijn of een onbemande winkel. Wij zijn nu bezig met een pilot om onbemande winkels neer te zetten in een hotel of in een kantoorgebouw. Je hebt daar niet per se heel hoogdravende ict-technologie voor nodig. Franchisenemers in de buurt zorgen ervoor dat de winkel vol blijft.”

Spar heeft nauwelijks eigen vastgoed op de balans

“Wij zijn in staat om locaties aan te boren omdat we beschikken over een groot netwerk. Zo trekken we veel op met lokale makelaars. De laatste jaren komt het steeds vaker voor dat franchisenemers van onze concurrenten interesse tonen om onder de vlag van SPAR verder te ondernemen.” SPAR heeft nauwelijks eigen vastgoed op de balans, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Albert Heijn of Lidl.

Het draait dus om locatie, maar hoe bepaal je welke locatie geschikt is? “Wij hebben een dashboard op basis waarvan wij kunnen inschatten welke omzet waar te halen valt. In dat dashboard zitten zowel alle relevante SPAR-data, maar ook allerlei omgevingsfactoren. Daarmee kun je een voorspelling geven hoeveel omzet je op een locatie kunt halen. Daarna houden we surveys op die locatie waarin we mensen benaderen en vragen waar ze behoefte aan hebben. Dat hoeft niet een bepaald merk kwark te zijn, maar kan ook een behoefte zijn onder een groep ouderen om een hoekje te hebben waar ze bij elkaar kunnen komen.”

Mogelijk voor u

Bent u retailer en heeft u een pand op het oog? Mogelijk biedt zakelijke hypotheken  in heel Nederland; van grote stad tot kleine kern.

We helpen u graag verder

Ik wil lenen

Sluit een zakelijke hypotheek af

  • Boetevrij aflossen
  • Onderpand belangrijker dan uw jaarrekening
  • Snelle realisatie
  • Lage aflossing

Ja, ik wil een zakelijke hypotheek

Ik wil geld uitlenen

met veel zekerheden en aantrekkelijke rente

  • 5,0% - 7,25% rendement per jaar
  • Eerste recht van hypotheek
  • Eigen inbreng van de debiteur
  • Vastgoed als veilig onderpand

Ik wil geld uitlenen Kom naar een van onze kennissessies

Totaal gefinancierd:
€ 
Aantal gefinancierde objecten:
U kent ons o.a. van:
Terug naar het overzicht

HomeBlogHoe vindt de Spar nieuwe locaties?