Direct contact

Neem gerust contact met ons op, wij staan met plezier voor u klaar.

Algemeen
0346 – 250 171
Fondsbeleggen
0346 – 264 664
Boekhouding
0346 – 796 154

Grote grijze dozen in het landschap

Op steeds meer plekken aan de snelweg verschijnen ze: de XXL-distributiecentra. Langs onze skyline stapelen de grijze dozen zich op. Goed voor de economie natuurlijk, maar Nederland wordt er volgens architecten en planologen niet echt mooier op. Hoelang moet deze verdozing nog doorgaan?

Luister de hele podcast

Marcel Michon van Buck Consultants International weet waar die groei vandaan komt. “Toenemende online bestellingen zorgen voor minder voorraad in winkels en meer in de grijze dozen langs de snelweg. En er zijn strengere overheidsregels om de stad in te komen waardoor bedrijven opslagplekken buiten de stad zoeken. Kwantitatief valt het mee, maar mensen vinden het lelijk. Je ziet wel dat ze wat fraaier, circulair en duurzamer worden. De afgelopen jaren was er een groei van 30 tot 60 XXL dc's. De havens zijn logistieke knooppunten: de hotspots voor deze XXL dc's. De grote dc's liggen langs de goederenvervoercorridors verder het land in."

Naast de dc's ter grootte van minstens vier voetbalvelden, zijn ook cityhubs nodig. Zo heeft Picknick tientallen kleine hubs voor de 'last mile' naar de consument. Marcel vertelt dat zij een kader hebben ontwikkeld voor de logistiek. "Bij de nieuwbouw zou je herontwikkeling van bestaande terreinen moeten inpassen, zoals Cityhub Utrecht waar vanuit een bestaand pand alle goederen elektrisch en gebundeld de stad ingaan. Klanten kunnen 24/7 terecht."

Architecten en planologen maken zich zorgen over de grote blokkendozen en lokale bestuurders worstelen ermee, vertelt lector aan de Fontys Hogeschool Kees-Jan Pen. "Het is een gevolg van onze manier van consumeren. Op de manier waarop ze worden neergezet is de grootste kritiek. De landschappelijke inpassing, niet-duurzaam bouwen en soms zitten er geen ramen in en is plaatsing van zonnecollectoren op het dak onmogelijk. Dat is weinig toekomstbestendig. Terecht dat daar minimale eisen aan worden gesteld: meer clusteren en meer oog voor duurzame bouw. Marktpartijen snappen dat de gebouwen dan meer waardevast worden; ook financiers eisen dat en het kán gewoon."

Michon zegt dat duurzaamheid en innovatie belangrijker worden voor het bedrijfsleven. “We kunnen nog stappen zetten in de ruimtelijke inpassing. Een wethouder kijkt vooral naar economische voordelen, maar de plaatsing komt via procedures tot stand. Voor bedrijven is het lastig om grond te vinden en beleggers zien investeringsrisico's aan een pand dat buiten de logistieke sector lastig wordt verhuurd als de huurder eruit gaat. Ons onderzoek heeft aangetoond dat naar een breder belang wordt gekeken, zoals de aard van de werkgelegenheid en de maatschappelijke vraag. Tegenover XXL en verdozing staat Wijkenvoort Tilburg, waar een deel van de grond gebruikt is om te vergroenen. Venlo Tradeport heeft fiets- en groenroutes ingepast. Er moet ook meer landelijke regie komen; wij vinden dat kaders van het Rijk nodig zijn om het samen met de provincies in te vullen."

Projectfinanciering van Mogelijk

Met een projectfinanciering van Mogelijk financiert u de aankoop, transformatie, nieuwbouw, verbouw of herontwikkeling van een object. Uw plannen realiseren, dat vormt voor ons het uitgangspunt. Vastgoedontwikkeling zit in ons DNA, we kennen de kansen als geen ander. Dient u bij ons uw aanvraag in, dan weet u binnen 48 uur welke leensom haalbaar is. Onze vastgoedspecialisten bekijken onder andere uw financieringsbehoefte, het projectplan, de vergunningen en de bestemming.

Bent u benieuwd of wij uw object kunnen financieren? Doe vrijblijvend de quickscan en ontvang ons voorstel.