Mogelijk Magazine | editie 2019

Aardappelschillen Waar Mogelijk Vastgoedfinancieringen zich richt op kleine en middelgrote ondernemers, focust Roodhals Capital zich op de institu- tionele markt. Bierman legt uit: “Partijen als banken, pensioenfondsen en verzekeraars beleggen grote geldsommen, dat gaat met honderden miljoenen tegelijk. Een onderne- mer kan zelf rechtstreeks deze partijen be- naderen voor kapitaal, maar er is een groot gat tussen die financiële partijen en de wer- kelijkheid. Wij kunnen dat gat overbruggen omdat we de taal van beide partijen spreken. We zijn nu bezig met een biomassafabriek waar aardappelschillen worden verbrand. Om de fabriek uit te breiden zijn miljoenen nodig, maar die zitten niet in hun achterzak. Er wordt een scan van het bedrijf gemaakt en tijdens een roadshow voor institutionele beleggers brengen we partijen bij elkaar.” Mogelijk opereert op de zakelijke hypotheek- markt, daar is veel gaande volgens Bierman. Zeker na de kredietcrisis is in de wereld van de financiering veel veranderd. Hij licht toe: “Banken laten stukken van hun marktaan- deel los omdat ze vanwege de Basel-regule- ring geen zakelijke hypotheken meer willen verstrekken.” De akkoorden van Basel zijn akkoorden tussen alle centrale banken over de garantie die een bank moet kunnen geven dat zij aan haar verplichtingen kan voldoen. Voor die garanties zijn solvabiliteitseisen op- gesteld, eerst vervat in het Basel Kapitaal-ak- koord uit 1988 (Basel I). Dit eerste akkoord houdt in dat banken standaard kredietregels krijgen voorgeschreven die tot doel hebben hun solvabiliteitsposities te verbeteren. Ba- sel II is een akkoord dat vanaf 2007 geldt en is een verdere verfijning van de regels en een aanpassing aan de veranderde situatie in de financiële wereld. “Volgens de richtlijnen van Basel III en IV moet een bank een stroppen- pot aanhouden met voldoende kapitaal om verliezen op te vangen. De grootste impact van Basel IV zit aan de kant van het kredietrisico.” Vier nagelstudio’s “Het belangrijkste risico van een bank is kre- diet. Een bank zet een lening uit en schat in hoe groot de kans is dat ze het uitgeleende geld ook weer terugkrijgen. Dat heet risico- management. De kans op terugbetaling van een lening aan bijvoorbeeld de Nederlandse overheid is bijna 100%. Maar verstrekt de bank een lening aan een nagelstudio in een winkelcentrum waar al vier nagelstudio’s zitten, dan is de kans veel groter dat het geld niet meer terugkomt. Voor een lening met een hoog risico moet de bank dus veel meer in de stroppenpot stoppen. En voor hypo- theken, waarvan altijd gedacht werd dat die heel safe waren moet ook geld gereserveerd worden voor een eventueel risico. Met al dat geld in die stroppenpot mogen banken hele- maal niks. Maar ze moeten ook rendement kunnen maken. Daarom is het voor banken niet meer interessant om op alle markten actief te blijven. Langzamerhand stoten ze nu wat onderdelen af, zoals hypotheken. Dat biedt kansen, omdat er wel vraag is.” Geld verbranden “Dat banken zich terugtrekken uit de hypotheekmarkt, biedt wel weer mogelijk- heden voor nieuwe spelers. Er is ruimte voor partijen als Mogelijk. Het is een mooi businessmodel: op een eerlijke manier krediet verstrekken zonder er woekerrentes voor te vragen. Zoals op het gebied van buy to let, dus kopen om te verhuren, een financieringsmarkt waarin Mogelijk zich onder andere bevindt. Op mogelijk.nl staan allemaal mooie panden waarop potentiële beleggers wekelijks kunnen inschrijven, dat is wel een unieke manier van beleggen. Ik denk dat het een belangrijke nieuwe schakel is tussen ondernemers en investeerders, heel erg niche en op maat gesneden.” “Aan de ene kant is er de behoefte van inves- teerders aan rendement, want hun geld staat te verbranden op de bank. Aan de andere kant is er de behoefte van ondernemers om panden te kopen en exploiteren door er huurders in te zetten. Dat past vaak niet in de visie van banken. Als je de woonruimte boven je winkel verhuurt en een hypotheek voor het hele pand wilt, vindt de bank dat veel te moeilijk. Zo komen ze bij Mogelijk terecht, en als Mogelijk erin gelooft, zetten ze het op hun platform.” Expertise “Oprichters Pablo de Loor, Maarten Röve- kamp en Annemieke Schoonderwoerd heb- ben vanuit hun achtergrond als makelaar, projectontwikkelaar en marketeer een heel goed inzicht in de vastgoedmarkt en hoe ze hun doelgroepen moeten bereiken”, zegt Bierman. “Ze hebben een groot netwerk en weten op basis van hun eigen expertise wat goede investeringen zijn. Het is een profes- sionele organisatie die voldoet aan alle wet- en regelgeving en die toekomstbestendig is. Daarom is Mogelijk een heel interessant alternatief. En het werkt, want de groei zit er behoorlijk in.” Expert MOGELIJK MAGAZINE 21

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2MDM=